Massages, wolkenkrabbers en iets met opera - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mark Smit - WaarBenJij.nu Massages, wolkenkrabbers en iets met opera - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mark Smit - WaarBenJij.nu

Massages, wolkenkrabbers en iets met opera

Blijf op de hoogte en volg Mark

05 Februari 2013 | Australië, Sydney

Daar zijn we weer! Het eerste reisverslagje van een nieuw avontuur. Ik ben veilig en wel overgekomen en zit hier prima in het hostel in Sydney. Het begon allemaal weer op Schiphol natuurlijk. De zenuwen proberen te onderdrukken en het moment van iedereen gedag zeggen. Fantastisch dat er weer een groep vrienden was meegekomen naar Schiphol om me uit te zwaaien, heel gezellig. Toch was het allemaal nog wel even spannend die ochtend. Voor je het weet zit je alweer in het vliegtuig met je benen opgetrokken en je armen op de schoot. Naast mij kwam een stel zeurende Nederlanders te zitten dus voor de eerste uurtjes was ik ook voorzien van het nodige amusement. De beste man was een patatbakker uit Rotterdam. Bij de vraag hoe hun reis eruit zou zien kreeg ik het antwoord: ‘’Ja dat zal ik zo eens even gaan lezen’’.

In Maleisië aangekomen wilde ik zo snel mogelijk naar het hotel in de stad. Ik wist dat dit nog wel een flink ritje was. Links rijdend over een heuvel doemde daar de wolkenkrabbers van Kuala Lumpur op. Natuurlijk met de Petronas Twin Towers als pronkstuk, het zijn de grootste twin towers van de wereld. Aziatische gastvrijheid staat natuurlijk bekend als het over-vriendelijke. Dus mocht ik mijn eigen tassen met geen vinger aan raken, die werden wel naar boven gebracht. In het de kamer stond er een persoonlijke boodschap op de tv klaar met ‘Dear Mr. Smit’ en het uitzicht op de stad was waar ik om gevraagd had! Van alle luxe voorzien, maarrr… het was eerst tijd voor een lekker tukkie. Die avond ben ik richting de Petronas Towers gelopen. De torens bij nacht zijn mooi opgelicht en erg indrukwekkend. Toen heb ik in de toren zelf lekker Maleis gegeten en nog even rondgelopen in de shopping mall. Via een omweg van restaurantjes en barretjes weer terug naar het hotel om verder te gaan met energie tanken. De volgende dag kon ik wat langer in de stad door brengen. Eerst een fantastisch ontbijt waar alles door koks vers werd klaar gemaakt. Ik had een heerlijk soepje met bladeren en mie zo groot dat je ze haast moest gaan snijden. Een omeletje laten maken, verse smoothies en ik kon ook gewoon aan de rijst met kip en boontjes. Als toetje nog een stuk cake zo zoet als honing. Van de conciërge krijg je altijd wel een leuk mapje mee met de leukste attracties. Zo ging ik eerst met de metro naar Chinatown, voor 80 cent(!), en liep ik daar de markt over. Een historische vrijmarkt die is uitgegroeid tot de grootste van de stad. Maar ik zal daar echt nog een dagje extra nodig hebben om een authentiek product tegen te komen, dit was veelal ‘made in China’. Daarna liep ik door naar de Masjid Negara, een grote moskee in de stad. Deze mocht ik ook bezoeken en dat leverde een leuk tafereel op. Ik had een korte broek aan dus dit moest ik bedekken met een gewaad. Schoenen uit en daar ging ik met mn badjas de trap op. Ik was niet de enige met een fototoestel dus ik hoefde me ook niet terug getrokken te voelen. Wel een bijzondere belevenis in zo’n grote moskee, dat glimt van het marmer. Op de terugweg liep ik nog langs een vogelpark. Hier ben ik verder niet in geweest, maar het was wel leuk de aapjes om je heen te zien in dat bos.
Toen ik om 3 uur moest uit checken heb ik mijn koffers bij de bell man achtergelaten en ging ik zelf naar de spa op de 5e verdieping. Een zwembad, stoombad en sauna zat allemaal bij de prijs in en ik heb me ook nog eens even goed laten masseren. “Uitgevoerd door twee therapeuten die samen in gesynchroniseerde harmonie werken, de Mandara Massage is een unieke mix van vijf verschillende technieken. De Japanse Shiatsu, Thai, Hawaiian Lomi Lomi, Zweedse en Balinese die worden gecombineerd in harmonie voor een ervaring die tegelijkertijd verjongend en verhevend is.” Klinkt dat niet heerlijk? Was het ook!
Ik sloot mijn tweede dag af in de Kuala Lumpur Tower. Ik kon ook de Petronas Towers in, maar deze was veel goedkoper, er stond geen wachtrij en ik had een uitzicht op de Twin Towers. Heel mooi getimed door met zonsondergang op 335 meter hoogte te staan!


Sydney is geweldig! Laat ik daar eerst eens mee beginnen. Er staan palmbomen in de stad, de gebouwen vliegen hier de lucht in, er zijn parkjes voor ontspanning, de haven biedt een uitstekend uitgaansgebied, het strand is een half uurtje met de bus en het heeft wereldwijd bekende attracties als het Opera House en de Harbour Bridge. Het is ook een zeer grote stad die volledig is ingedeeld door middel van ‘suburbs’, de wijken dus. Deze wijken worden ook aangegeven bij de adres gegevens, wel handig. Om jullie even gerust te stellen, de extremen met het weer vallen hier allemaal reuze mee. De laatste twee dagen heeft het gewoon geregend en er stond een straf windje. Wel is de temperatuur lekker tussen de 20 en 25 graden. Toen ik dinsdag aan kwam heb ik de hevige regenbuien ook net ontweken. Januari bleek een maand van extremen te zijn. De warmste temperatuur ooit is gemeten en er was een regenrecord. Verder zijn de verwachtingen voor de komende weken weer wat fijner. Ik kan hier wel snel wennen denk ik zo. Toch heb je nog weer van die kleine kwaaltjes als je in een nieuwe stad aankomt. Constant heb je in je hoofd dat het hier links rijden is, links links links. Maar kom je bij een kruispunt is het toch echt verstandig rechts te kijken. En een nieuwe supermarkt is ook altijd lachen. Scheldend door de drie verdiepingen lopen op zoek naar een pak melk, nergens te vinden. Het heeft wel wat. Als je dan bij de kiosk een sandwich uit probeert te zoeken, word je door een zwerver aangesproken en krijg je een volledig betoog over alle plekjes waar je goedkoper kan eten dan de prijs van zo’n sandwich. Dus ben ik ook nog met een zwerver uit eten geweest, al was ik wel blij dat hij me in het restaurantje met rust liet.

In het hostel ben ik de eerste dagen een beetje zakelijk bezig geweest. Ditjes en datjes regelen en hier werd ik ook door het personeel bij geholpen. Ondertussen kom je natuurlijk aan de praat met de talloze reizigers hier die in precies hetzelfde schuitje zitten, al zijn de meeste wel veel op doorreis. Meiden uit Zweden die in een groepje van 4 deze kant op zijn gekomen, zij zoeken werk bij de boer en vinden Sydney veel te druk. Twee Amerikanen die hier voor 4 weekjes op vakantie zijn en alles in een wat sneller tempo proberen te zien. Twee meiden uit Duitsland die een half weekje hebben om de stad te verkennen voordat ze voor 3 maanden naar Nieuw Zeeland gaan. Twee jongens uit Australië die naar Sydney zijn gekomen voor een concert in het weekend, ze komen uit de hoofdstad. Ik quote: ‘’Canberra, great place to live, shit place to visit’’. En zo zie je maar dat hier van alles rond loopt.
Het hostel ligt tegenover het centraal station, het is zo’n 20 minuutjes lopen om naar downtown Sydney te gaan. Vanaf ver kun je tussen de straten al wat opvangen van de Harbour Bridge. En als je dan voor de allereerste keer het Opera House ziet, dan besef je je toch echt dat je er gewoon staat! Aan de andere kant van de wereld, uitzicht op de trekpleister van de stad. En dan net op dat moment komt er zo’n verrekte Belg naar je toe om een foto te maken, vooruit dan maar..
In de straten van Sydney, die ook een beetje op en neer lopen a la San Francisco, zijn de zwervers ook present. Niet anders als in elke andere grote stad bedelend op een kleedje. Maar je voelt het al aankomen, ook hier was weer een opvallend moment te beleven. Achter mij sprak een vrouw een zwerver aan op een manier waaruit bleek dat ze hem niet kende. Ik bleef even staan kijken. Ze had twee zakken brood gekocht, welke ze zonder blikken of blozen overhandigde aan de beste man. Ook kreeg de naastgelegen hond nog wat extra aandacht. Een mooi momentje van sympathie.

En als al die mooie eerste indrukken van de stad nog niet genoeg waren, kwamen we er ook nog achter dat er op zaterdag vuurwerk werd afgeschoten in de Darling Harbour. Dit was een spetterende afsluiting van een enerverende eerste week.

Volgende keer meer over Sydney!


Foto’s van Kuala Lumpur
https://picasaweb.google.com/101604959817839342343/KualaLumpur?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMqRpr73qIbQJQ&feat=directlink

Foto’s van Sydney
https://picasaweb.google.com/101604959817839342343/EersteWeekInSydney?authuser=0&authkey=Gv1sRgCLOC_ansqK2JGA&feat=directlink

  • 05 Februari 2013 - 19:30

    Geke :

    Wat heerlijk Mark om jou leuke verslag weer te lezen.
    Zo te horen ben je de lange zit in het vliegtuig al weer vergeten, wat wil je ook na zo'n fantastische massage!
    Super!

  • 05 Februari 2013 - 21:19

    Marjan:

    Gezellig verslag uit Sydney wat echt een stad voor jou blijkt te zijn. We smullen opnieuw van je verteltrand! Veel goeds Eric & Marjan

  • 05 Februari 2013 - 23:31

    Hermien:

    Hoi mark, leuk om je belevenissen te lezen! Geniet er maar van!

  • 06 Februari 2013 - 20:03

    Whoopie:

    Dag lieve Mark, ik mis je heel erg, je kamer is steeds gesloten.....heb nu een ander warm rustig plekje op de naaikamer gecreëerd. Lekker op een rood fleecedekentje.....alles goed met je? Ik stuur je gauw een fototje, groetjes whoopert

  • 08 Februari 2013 - 20:46

    Hennie:

    Hoi Mark,
    Geweldig om te zien waar jij rond loopt en dat te bedenken dat ik daar 20 jaar geleden met oma en oom Henk liep. Prachtige foto,s! Geniet ervan en succes met het vinden van een baan! Groetjes, Hennie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 24 Juli 2011
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 12409

Voorgaande reizen:

26 Januari 2013 - 26 Januari 2014

Een jaar Down Under

22 Juli 2011 - 13 Augustus 2012

Stage in DC

Landen bezocht: