Hollands glorie !? - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mark Smit - WaarBenJij.nu Hollands glorie !? - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mark Smit - WaarBenJij.nu

Hollands glorie !?

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

04 Juli 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Begin juni kwamen de meiden uit New York met de bus naar Washington. Ze doen een zelfde stage in een hotel en restaurant in de New York, voor hun dus ook lastig om vrij te krijgen. Ze kwamen voor één nachtje en konden natuurlijk bij mij crashen. S’avonds gingen we naar Afrojack, een Nederlandse DJ die in één van de grootste clubs optrad. Hier en daar nog een verdwaalde Nederlander die een vlag mee had genomen of een oranje shirt aan had getrokken. Het was een geslaagde avond, toch leuk om te zien dat de buitenlandse DJ’s het zo goed doen. De volgende dag sightseeing in DC, voor Nicky en Lisa de eerste keer. Na een lekker ontbijtje buiten de deur, liepen we richting het Witte Huis. Het mooie weer bracht veel toeristen op straat. En nadat we allemaal een stuk of 20 keer op de foto stonden liepen we door naar de National Mall. Nicky kwam met een geweldig project op de proppen, ‘ruin the family picture’. Waar de families, kinderen, stelletjes of Chinezen opgesteld stonden om een foto te nemen, ging zij als vervelend obstakel in de weg staan. En dit werd dan vastgelegd door mij, aan het einde van de dag hadden we een mooie collectie hilarische familiefoto’s. Eenmaal aangekomen bij de Mall waren er meer mensen die van deze dag gebruik maakten. Spel en sport, zonnebaden in het gras of gewoon een rondje lopen. Via de memorials en onze grote vriend Lincoln op de stoel liepen we door naar Georgetown. De dames werden al helemaal panisch toen ze een meisje met een Ben&Jerry’s ijsje zagen lopen. Dus wij immer gerade aus naar de Ben&Jerry’s winkel, waar de zoete smaakjes je naar het hoofd stijgen. Ook moest ik ze nog even overtuigen van de Georgetown Cupcakes, die namelijk erg populair zijn in de omgeving. Ze moesten het eerst maar zien, en dan geloven. En zo gezegd zo gedaan, een rij van pakweg 40 mensen voor de zaak. Dit was zelfs voor hun overtuigend genoeg. Nog even een rondje langs het Georgetown waterfront, wat de kade is aan de Potomac River. En toen weer richting Chinatown, een snelle hap en toen vertrok de bus weer. Een geslaagd dagje voor hun.

Een weekje later was het opnieuw tijd voor een Nederlands onderonsje. David kwam Amerika namelijk bezoeken voor de eerste keer. Ontzettend leuk om naar uit te kijken en het mag duidelijk zijn dat we erg veel te bespreken hadden.
Zaterdags op een mooie lentedag in juni kwam hij aan. We dropten de bagage in mijn appartement en gingen gelijk aan de wandel. Even een blokje om bij het Witte Huis langs, de naald en weer terug om in Chinatown iets te eten bij een van mijn favoriete restaurantjes. We gingen niet al te laat plat, de jetlag sloeg toe en de volgende dag stapten we om half 8 de bus in richting New York. Het hotelletje in Manhattan was ideaal gelegen en slechts 3 blokken van Times Square. Laat niet staan dat het ‘slaaphok’ er niet aller modernst uitzag, maar we kwamen er toch alleen om de ogen dicht te doen. Het EK was al aan de gang en we keken Spanje Italië even in een sportsbar, voordat we een rondje Times Square deden. Ook gelijk even naar Central Park waar altijd wat te beleven is. Via Fifth Avenue weer tussen het beton. Er was een parade aan de gang van alle Puerto-Ricanen in het land. Een of andere feestdag van het land waar vooral veel muziek en dans mee gepaard ging. Het zal wat moeite kosten om een straat als Fifth Avenue daarvoor af te zetten, maar het is ook erg verbazingwekkend hoe snel ze de menigte rondleiden en de straten weer schoon krijgen. De vele beveiliging houdt alles in het gareel, maar een teken van irritatie of geweld was in de mensenmassa totaal niet te bekennen, het was feest. We vervolgden de route via Bryant Park naar het Meatpacking District. Daar ontmoetten we Nicky en zij nam ons mee naar een rooftop bar op de 16e etage van een Kimpton Hotel. De cocktails op tafel en uitkijkend op Manhattan was het Nederlandse gebrabbel weer even erg fijn. Later belden we Lisa op die klaar was met werk en toen gingen we naar TAO New York. Ik was al bekend met TAO Las Vegas en kon gegarandeerd zeggen dat dat de moeite waard is. Het restaurant in New York ziet er haast nog mooier uit met een enorme Buddha in het midden gepositioneerd. Het wordt een Aziatische bistro genoemd en… Het eten en de service waren uitzonderlijk en een lekkere verwennerij. De after party kwam wel goed in the city that never sleeps. De laatste dag was helaas regenachtig, maar misschien ook wel passend bij het thema. We bezochten het 9/11 memorial in Downtown Manhattan. Nog even een beetje shoppen hier en daar en de laatste shots nog even gemaakt. Als afsluiter gingen we eten bij Ellens Stardust Diner op Times Square. Het is een Amerikaanse Diner waar alle serveersters zingen en staan te dansen op de banken, een gegarandeerd spektakel. Een leuke serveerster was ons aan het bedienen en kon ook nog eens een fantastische stem opzetten. Nadat we onze burgers hadden verorberd sloten we de dag af gingen we weer richting Washington.
Het EK was inmiddels ook begonnen. En zo enthousiast als ik was in het begin, hadden we onze trip zo gepland dat we Nederland Duitsland hier weer in DC konden zien. We keken het in een barretje vlakbij Dupont Circle en het publiek was leuk verdeeld. De Duitsers en Nederlanders kwam je die dag wel veel tegen in de stad. Afijn, het resultaat is bekend maar dat mocht de pret niet drukken. Ik had mijn Nederlandse vlag mee en nam David mee naar het Witte Huis om onze Nederlandse trots even te showen. Even een paar shots voor thuis met de vlag. S’avonds zijn we naar het restaurant SAX geweest. Een hele vette plek om de avond door te brengen, ze hebben het concept nu omgegooid van restaurant naar lounge. Er is een minimum bedrag vastgesteld om die avond uit te geven en een reservering is vereist. Het is een oud theater gebouw in een kleine setting. Volledig gerenoveerd met en aangepast op dit chique decor. De bar staat op de plek van het podium, wat naar boven is verplaatst. Afschermt door een muur van glas geven de artiesten om de 15 minuten een show weg. Op muziek zijn er telkens zo’n 4 dansers die de gasten in het restaurant doen verbazen. Een van mijn favoriete plekken en David keek ook zijn ogen uit. De rest van de week hebben we ons ook prima vermaakt en heeft David nog genoeg van Washington kunnen zien. Erg leuk dat hij een weekje hier kon zijn en dat is ook goed benut. Het duurt niet lang meer en dan stap ik ook weer het vliegtuig in. Ik neem eerst nog even een welverdiende vakantie.

Tot snel!

De foto’s

• 05 Juli 2012 - 05:44

Andries:

Een echt lekker ontspannen verslag met zoals gewoonlijk !! wéér heule schiere ploaties.
    En inderdaad tot snel, en een héle fijne vakantie.
    Groeten, paps.

• 05 Juli 2012 - 18:09

Hennie:

Geweldig hoor wat jij daar allemaal mee maakt! Je kunt nu aftellen Mark en dan nog even lekker van de vakantie genieten. Is Nederland straks niet te klein voor jou? Maar ja, gezellig weer thuis op de bank met een lekker eigen gemaakt appelgebakkie uut eig,n tuun dat hef ok wal wat, of niet tan?
    Ik wens je nog veel werkplezier toe!

Groetjes, Hennie.