Chicago - Reisverslag uit Washington, Verenigde Staten van Mark Smit - WaarBenJij.nu Chicago - Reisverslag uit Washington, Verenigde Staten van Mark Smit - WaarBenJij.nu

Chicago

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

09 September 2011 | Verenigde Staten, Washington

Labor day weekend gaf mij een 3 daags weekend. Ik wilde er gebruik van maken en ging voor mijn eerste trip. Vrijdag 16.30u vertrok mijn vlucht. 15.00u mocht ik werk verlaten, rush rush rush om het allemaal te halen dus. Het is allemaal goed gegaan. Binnenlandse vluchten hebben heel wat minder heisa dan de heenreis naar Amerika. Ik zou met iemand anders gaan. Maar door wat onverwachte omstandigheden ging dat voor haar niet meer door.

Het vliegnetwerk is onvoorstelbaar in Amerika. Iedere grote stad heeft minimaal 2 vliegvelden met lijndiensten die elke 2 uur vertrekken. Het komt geregeld voor dat de vlucht overboekt is, heb het dit weekend al meegemaakt. Dan kun je je vrijwillig inschrijven voor de volgende vlucht en je krijgt een check van 400 dollar. Dit weekend had ik daar geen zin in. Ik landde op het O’hare vliegveld, iets buiten de stad. Bij aankomst kon ik kiezen tussen de taxi of de trein naar de stad. Koos voor de trein wat goed uitpakte. Net voordat ik opstapte om mijn kaartje te kopen kwam een meisje naar me toe om haar kaartje aan te bieden, er stond nog genoeg waarde op. Gratis naar Chicago! Vanaf het vliegveld dan...

Je stapt het metrostation uit en je bent als een klein kind. Je begint met kijken in de hoogte. Dan aanschouw je de gebouwen zelf en krijg je een smile op je gezicht en een rilling door je lijf. Na die wazige 10 seconden begin je om je heen te kijken en sta je op een kruispunt met 4 wegen die einden lang doorgaan. Pas dan realiseer je dat je je als echte toerist gedraagt en zie je de mensen om je heen. Zakenmensen zoeven in een gestrekte pas langs je heen, zwerfers zitten langs de kant voor een duppie te smeken, adverteerders hopen een moment van oogcontact met je te maken en de rest doet amerikaans. Mijn oplossing voor zo’n moment is meestal Starbucks. En zo begon een mooi weekend.

Het hotel ging via mijn sales manager en was goed te doen. Een nadere hotelschool analyse lijkt mij hier overbodig. De locatie kon niet beter. 500 meter van het ‘lake Michigan’ meer, in downtown Chicago en aan de ‘Magnificent Mile’ vol met restaurantjes, winkels en toeristische trekpleisters. Van de collega’s had ik al een blaadje meegekregen vol met tips om te doen. Ik wilde eigenlijk niks plannen en wel zien waar het heen ging.

Zaterdag eerst maar even checken hoe magnificent die mile wel niet was. Winkeltje in winkeltje uit, shopping mall in, shopping mall uit, je kent het wel. Wat gelijk op valt is niet alleen de hoogte van de stad, maar ook de architectuur. Het is niet alleen maar moderne stijl recht toe recht aan. Er staan kerken en monumenten tussen, en een beeld van Marilyn Monroe in haar pose is natuurlijk ook een toeristentrekker. Het was een vakantieweekend en dus was het drukker dan normaal. Het weer had niet beter gekund. De stad staat bekend als ‘windy city’, maar het was gewoon lekker korte-broeken-weer. Ik had het plan om naar het aquarium te gaan, maar dit was zo enorm druk dat ik daarvoor een dag in de rij moest gaan staan. Het schijnt nogal bijzonder te zijn, misschien ooit nog eens. Na wat foto’s van de skyline en even genieten van de zon ben ik maar naar het Field Museum geweest. Ik wist dat er een tentoonstelling was over 9/11. Het is nu 10 jaar geleden dat Amerika werd getroffen en de tentoonstelling was indrukwekkend. Voornamelijk foto’s die veel vertellen. Duizenden flyers met vermiste personen, teksten uit wanhoop. Het gaf even een rilling. Er wordt natuurlijk aandacht geschonken aan die gebeurtenissen. De grootste manier waarop ik het mee krijg is de overvloed van security die aanwezig zal zijn op zondag. De posities worden niet zomaar dubbel bezet, er komt een leger van de politie op de been om vooral New York en Washington te bezetten. In New York wordt er een lichtshow opgezet, wat de twin towers weer tussen de gebouwen laat opdoemen.
Na de rest van het museum liep ik buiten nog even naar het stadion van de NFL Chicago Bears en daarna naar de ‘Navy Pier’. De pier is een attractiepark opzich, startend met een fontein. Na de lichtbarriere ‘vegas style’ kom je in een overdekt centrum met restaurantjes. Voor deze locatie betekend dat Mc Donalds en 83641 zuster bedrijfjes die soortgelijk chemisch geproduceerd vleeswaar serveren. Ben je deze zwoele lucht van frituurvet gepasseerd, dan kom je aan bij een reuzenrad voor de kids. Verder zijn er veel barretjes, een podium met live muziek en stand up comedians die het publiek vermaken. Leuk om rond te lopen. Kwam zelfs nog studenten uit Washington tegen. Van juni tot en met september is er elke woensdag en zaterdag avond vuurwerk vanaf de pier. Nog nooit zo’n spectaculaire show gezien! Erg gezellig met al de toeristen verzameld langs de boulevard. Voor een impressie, onderaan is een link te vinden voor de video. Mooi om even te zien.

Zondag
’s ochtends eerst in de sportkleding, iPod aan en klaar voor een run. Even opfrissen en in de taxi naar Lincoln Park. Daar is een van de laatste openbare dierentuinen van Amerika. Dat is altijd leuk om even te bekijken. Leeuwen, aapjes, giraffen en vele anderen in het speelveld met de Chicago skyline op de achtergrond. De parken zijn mooi aangelegd en worden goed schoon gehouden. Nederlanders kom je overal tegen, of je hoort het al vanaf een grote afstand, of je herkent het aan de manier van doen. Lopend terug langs het strand was het tijd voor een nieuwe beleving. De John Hancock building, het ena hoogste gebouw van Chicago met 457 meters. Je kunt een tour kopen voor 50 dollar, dan mag je op de top en krijg je een gids mee. Je kunt ook een drankje doen in de bar een verdieping lager wat je hetzelfde uitzicht geeft plus je hebt minder dorst na de tijd. Wel even een kwartiertje in de rij staan voor de lift, maar dan heb je ook wat. De 96e verdieping, wat lijkt de stad dan opeens klein. Machtig..

Maandag, Labor Day
Ik was zondag al naar het Millenium Park geweest. Het boegbeeld van Chicago met artistieke kunstwerken. De grote boon, fonteinen en het Jay Pritzker Pavillion voor grote concerten midden in de stad. Maar dit was natuurlijk vol met mensen. Dus maandag, vroeg in de ochtend, wilde ik er nog eens heen om wat foto’s te schieten. Het Jay Pritzker Pavillion is een openlucht theather. Het geeft een goede sfeer en lijkt me erg mooi als er een concert wordt gegeven, midden in de stad tussen de skyscrapers. Volledig openbaar met een enorm podium wat een echo creëert.

Vanaf het begin wilde ik al een boottochtje doen door de stad, maar het was er nog niet van gekomen. De maandag was mooi weer en dus stapte ik in de boot. Vanaf de pier de stad in en onder tal van oude bruggen door, die, door de amerikanen, wereldbekend zijn om de constructie ‘chicago-style bridges’. Ik vind het allemaal prima. Ook kwam ik erachter wat Chicago nou eigenlijk te doen had met Oprah. Ik had het al een paar keer gehoord, maar het blijkt dat haar show hier werd opgenomen, lekker belangrijk. Het was een leuk tochtje waar verteld werd over de geschiedenis van de stad en de gebouwen. Zoals menig stad tot stand is gekomen is ook Chicago ontstaan als vestigingsstad. De rivier was hierbij belangrijk als verbinding tussen het grote meer en de Mississippi River. Wat opvallend is, zijn de veleverwoestingen die de stad heeft meegemaakt. Oorlogen tussen fransen, britten en canadezen die de handelsstad in bezit wilden hebben. En grote stadsbrandden waar, tot op heden, wetenschappers het nog niet eens zijn over de oorzaak. Ik pik er één uit. De stadsbrand van 1871 die de stad heeft platgelegd zou veroorzaakt zijn door een koe die een kaarslantaarn om heeft gestoten. Een nadere opinie is aan u. De stad werd razendsnel weer opgebouwd. Op dit moment kent de stad mooie industriële prestaties en word het in Amerika gezien als een belangrijk luchtvaart centrum. Daarentegen wil de stad een groen imago opbouwen. De Lincoln Park Zoo is bijvoorbeeld grotendeels opgebouwd uit gerecycled materiaal.

Nog even snel wat andere hotels van de binnenkant bekeken en toen maar weer de koffers pakken. Chicago zit er op en ik had tijd tekort. Amazing.

De foto's en de vuurwerkshow:
https://picasaweb.google.com/101604959817839342343/Chicago?authuser=0&authkey=Gv1sRgCPman-OtldPdCQ&feat=directlink

  • 09 September 2011 - 23:29

    Mam:

    Wat een prachtig weekend heb je gehad in Chigago en veel erover gehoord/gezien en neer gezet zodat wij er ook een graantje van mee kunnen genieten.
    Ben je nog wel even "kritisch" Hotelletjes gaan kijken?
    Ik kom net uit de stad en heb de midnight walk gedaan, na een afzakkertje bij het welbekende Best Westen Hotel, jawel,3 sterren hier in Assen, weet je nog.....met Hermien. Dit keer geen Cleopatra bezocht! groetjes mams

  • 11 September 2011 - 14:06

    Piet Degoede:

    hoi mark,ik merk aan jou verhaal dat je geniet van de reis ,de diverse indruk die het op jou maakt,
    het mooie weer,ik heb jou verhaal helemaal gelezen en bedank jou hiervoor.,
    geniet nog maar van de komende dagen.
    met vriendelijke groet .

    piet de goede

  • 11 September 2011 - 17:23

    Anna:

    Hoi Mark

    Heerlijk dit mee reizen met jou!Echt al veel gezien zo te lezen.Nu even weer bij komen van al deze indrukken.

    Liefs uut de pinksterbloem

  • 11 September 2011 - 19:01

    Mark Smit:

    Iedereen bedankt voor alle leuke reacties, smsjes en mailtjes!!

    Ik heb er een link bij geplaatst voor de foto's van Chicago. Heb geprobeerd het beperkt te houden:)

  • 12 September 2011 - 11:42

    Marjan:

    Hoi Mark, leuke, mooie beelden heb jij geschoten in Chicago! Die grote halve bol, is mooi. Je was zo te zien dichtbij de dieren. En mooie "locht'n". Super vanaf de grote wolkenkrabber. Ik ga snel weer aan m'n werk, moet zorgen dat ik m'n ticket bij elkaar ga verdienen........
    mam

  • 30 Oktober 2011 - 15:17

    Rudy En Anja Blauw:

    hallo mark
    we hoorden gisteren ,tijdens een etentje in het 4* restaurant "de prins -willem", dat de eerste sneeuw was gevallen,
    en dat je het naar je zin hebt, nou geniet ervan.
    overigens werd het etentje bereid door eric met steun van z`n lieftallige echtgenote.
    zijn nu net weer een beetje bijgekomen en drinken een kopje thee.
    alles is goed bij ons
    groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington

Mark

Actief sinds 24 Juli 2011
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 12423

Voorgaande reizen:

26 Januari 2013 - 26 Januari 2014

Een jaar Down Under

22 Juli 2011 - 13 Augustus 2012

Stage in DC

Landen bezocht: