New York - Reisverslag uit Washington, Verenigde Staten van Mark Smit - WaarBenJij.nu New York - Reisverslag uit Washington, Verenigde Staten van Mark Smit - WaarBenJij.nu

New York

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

02 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Washington

Ik ging er een weekendje op uit naar New York. Vrijdag na het werk ging ik weg en vloog ik op NYC. Zondags ging ik met de bus weer terug, wat heel goed te doen is. Natuurlijk ook weer een handboek vol met tips mee gekregen van collega’s en vrienden, maar voor een eerste bezoek aan ‘The Empire State’ is dat niet nodig. Het is gewoon te veel.. te groot.. en te vet..

Vrijdags mijn vlucht vanaf Reagan National Airport. Rechtstreeks vanaf ons metrostation in Chinatown te bereiken in 20 minuten. Ik ging 2 meiden opzoeken en kon bij hun blijven slapen. Zij zijn uitverkorene om hun stage in NY te mogen doen. Zij hebben echt een fantastische baan en zitten midden in Manhattan. Even gezellig wat drinken en hun verhalen over Amerika aanhoren.

Zaterdag
Mijn poging om missie ‘discover Manhattan’ te starten begon in Central Park. Het drukst bezochte stadspark ter wereld. Eerst de noordcurve maar even inlopen. Ik kreeg al snel door dat ik niet het hele park wilde doorlopen, want het is groter dan je denkt. Dus ik loop naar de westkant waar een metrolijn langs loopt. En ik dacht: de lijn loopt langs het park, wat als ik nou 2 stops verder ga. Dus zo gezegd zo gedaan, maar nee hoor. Stap uit de metro, loop naar boven en bekijk de kaart. De ‘YOU ARE HERE’ pijl wijst keurig naar het midden van het park. Toch maar besloten de rest te lopen. Het park bestaat uit vijvers, grote grasvelden, beboste delen, kleine restaurantjes, musea, een klein dierentuintje en vooral paden. Enorm druk bezocht door ‘running america’ . Uiteindelijk kwam ik uit bij de zuidkant het park en daar begon de ‘concrete jungle’. De Trump Tower, een Hilton hotelletje hier, een Mariott hotelletje daar. En tussen dat allen lag 5th avenue, shops all over. Na een snelle lunch met broccoli soep wat toch echt verdacht veel op snert leek ging ik maar even wat winkelen. En ook was daar Hollister. Vergelijkbaar met een soort G-Star winkel, maar ook weer niet. Bij de ingang staan 2 mannen met ontbloot bovenlijf, waar de dames graag even mee op de foto gaan. Na de korte rode loper wacht er binnen weer een man en vrouw zonder shirt. Na die twee worden de mannelijke bezoekers begroet door 2 vrouwen met een prodent lach en een wel heel kort broekje. De overvolle winkel heeft werkelijk 82961 man personeel, keiharde muziek en gedimd licht. Ondertussen loop je een vrouw in slechts een slipje en een topje tegen het lijf. Mannen die stokstijf stil staan te poseren, maar naar mijn idee geen idee hebben wat er in de winkel ligt. Kortom het motto van deze winkel is: verkoop door mooi te zijn. En de kleding zelf, ja dat is mooi. Verder op 5th avenue heb je alle andere grote designers en kun je dus zo een dag doorbrengen. Je kunt merken dat hier meer fashion leeft dan in Washington. Aan beide kanten toeristen die als mieren langs elkaar kruipen die gescheiden worden door een 5 baans dikke rij van gele taxis. Op en top vermaak.

Op een gegeven moment werd het tijd voor de game. Ik had kaartjes voor de honkbal wedstrijd van de NY Yankees tegen de Boston Red Sox. Deze clash wordt gezien als de grootste derby van Amerika. In de stad had zie je hier en daar al wat fans rondlopen en de metro was ook stampte vol. Het stadion park is recent gerenoveerd en erg modern. Als een soort colosseum kun je het stadion van vele ingangen betreden en geheel op de Amerikaan aangepast gaan we niet met de trap omhoog, maar met de lift. Je ziet het honkbal veld wel op tv, maar om het voor het eerst echt te zien heeft toch wat moois. Zorgvuldig gemaaid gras in strakke lijnen en de zandbanken die het veld vorm geven. Het entertainment gehalte wordt duidelijk hoog gehouden door middel van het scherm, de commentator en de vele stukjes die worden geshowd. Ook de catering heeft, niet geheel onverwacht, een belangrijk aandeel in dit uitje. Om de zoveel tijd loopt er weer iemand te schreeuwen dat hij ijskoud bier, verse pinda’s of warme popcorn heeft in de krat op z’n kop. Wil je een zak pinda’s en zit je midden op de tribune? De zak wordt naar je toe gesmeten en de 5 dollar kun je doorgeven aan de verkoper. De baklucht komt je tegemoet en je raad al dat voor deze 3 uurtjes van de dag iets gezonds er even niet in zit. Ondertussen gaat de wedstrijd gewoon door en zijn het echt de fanatiekelingen die aandachtig kijken, dat is ook omdat de game 3 uur duurt. Yanks en Bostonians zitten door elkaar en worden opgezweept door de animaties op het scherm van 2 klappende handen. Constant deuntjes om de sfeer te maken wat de Amerikaan fantastisch vind. Bij elke time-out krijg je een thema. Een impressie: een where-is-the-ball game, YMCA tune, vragen van spelers aan de fans, en de opvallende mensen(lees: kleine kinderen, macho’s en lekkere wijven) uit het publiek die in beeld worden gebracht. Zo verscheen ook Michael Jordan onder luid gejuich een paar keer op het scherm. Tegen het einde is het stadion al leger. De wedstrijd eindigde 9-1 voor de Yankees, maar ondanks dat was het vermakelijk. Na de wedstrijd is het ook geen kwestie van rellen tussen de beide supporters, het is meer zaak voor de politie te zorgen dat dronken lui het rustig aan blijven doen.
S’avonds even samen wat eten en drinken en genieten van 'the good life' in New York.

Zondag
In de taxi en vragen voor een ontbijt plekje in de buurt van Soho. Hij dropte mij bij Balthazar, wat ook inderdaad enorm druk was. Na een goed ontbijt was het tijd om zuid Manhattan te verkennen. Gelopen door Soho, Financial District, Chinatown en Little Italy. Er was markt in die omgeving en daar is niet door te komen op Zondag. Een fotootje hier en daar en toen vond ik het wel prima, er zijn genoeg andere dingen te zien. Je kunt er wel goed winkelen voor een leuk prijsje en er is natuurlijk van alles te eten. Daarna liep ik naar het 9/11 Memorial. De torens die weer worden opgebouwd en Ground Zero waar nu voor altijd 2 vierkante vijvers liggen. Om daar toegang voor te krijgen moet je een ticket van tevoren bestellen en ook nog eens in de rij staan. We hebben het allemaal wel op tv gezien hoe het eruit ziet. Het zal later vast openbaar worden. Het gaat inmiddels snel met de bouw van de nieuwe torens. Opnieuw zullen dit blikvangers van de stad worden.

Toen kwam ik op een gegeven moment het bordje Broadway tegen en liep ik die straat maar in. Door Soho ook weer genoeg winkels die je aantreft met op elke hoek natuurlijk een Starbucks. Hoe hoger de gebouwen worden hoe dichter je bij het entertainment center van de stad komt... Times Square. De eerste keer op Times Square, dat was voor mij het hoogtepunt van het weekend. Het beste moment om naar TS te gaan is in de avond en het was nu ook schemerig. De zon scheen nog een beetje op de top van een paar gebouwen. Enorme posters en billboards van shows, films of fashion doemen op. Ga je wat meer naar beneden dan beginnen de lichtjes en schermen het over te nemen. Op de straat heb je de theaters van Broadway, enkele grote hotels, winkels van onder andere Disney en M&M’s, en natuurlijk restaurants. Mickey Mouse loopt rond, mensen met bodypaint, homo’s in extravagante pakjes, vrouwen met net iets te weinig stof om ‘t lijf. Times Square is echt onvoorstelbaar en zal op elk moment levendig zijn.

Al met al was het een geslaagd weekend vol met indrukken. Je blijft op sommige plekken gewoon te lang hangen omdat het allemaal nieuw is. Het is ideaal met de bus te doen voor een prikkie, dus gaan we zeker nog eens boeken.

De plaatjes

• 05 Oktober 2011 - 18:20

Bas, Noor En Don:

Hè Mark, supergaaf verslag. Zo te zien vermaak je je goed.
    We zullen je blijven volgen. Heel veel plezier en geniet er van.
    Groetjes,

Je overbuurtjes

• 06 Oktober 2011 - 15:26

De Kupertjes:

Hoi Mark
    Super tof dat je deze acties allemaal onderneemt en zoveel super mooie dingen beleefd en ziet.
    Blijf genieten en alles bewonderen.Tot de volgende keer.Jan en Anna

• 07 Oktober 2011 - 14:51

Marjan:

Hoi Mark, fijn dat jij de stad, waar je altijd van droomde, hebt bezocht.
    Zo te zien geniet je van velerlei dingen, of het nu de drukte, de architectuur, de natuur, monumenten of de Amerikaanse perikelen zijn, je zoekt ze op.
    Compliment voor je fotagrafeer kunst, erg mooie plaatjes, uit "de juiste hoek".
    Heel veel groeten uit Assen, E & M

• 10 Oktober 2011 - 17:48

Rosanne:

Zo hey ik heb eerst een dag nodig gehad om al die verhalen door te lezen (grapje) maar wat leuk man wat je daar allemaal beleeft! En dat je dan ook gewoon met het vliegtuig gaat tusendoor, toch wat anders dan Nederland waar praktisch alles met de trein gaat.
    Geen heimwee krijgen (aan je verhalen te lezen verveel je je niet dus dat gaat volgens mij wel goed) en maar lekker genieten van dit avontuur (want dat is het wel). xx Rosanne (dochter Sjoukje)