Shenandoah en Thanksgiving in NYC - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mark Smit - WaarBenJij.nu Shenandoah en Thanksgiving in NYC - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mark Smit - WaarBenJij.nu

Shenandoah en Thanksgiving in NYC

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

03 December 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Blue Ridge Mountains

De blue ridge mountains, een stukje natuur waar het Shenandoah National Park in ligt. Een natuurgebied voor alle seizoenen, met elk zijn eigen charme. De herfst treedt op in het park met verkleurde bomen, bladeren over de weg en wisselende temperaturen. Vrijdagavond na ons werk gingen Marlot, Els en ik op pad voor de eerste road trip. Richting het station om onze auto op te halen. Waar je verwacht met een Chevrolet, Ford of Chrysler weg te rijden. Nee hoor, die hadden ze niet in de collectie. Wel konden we Fiat huren, het compleet tegenovergestelde van een Amerikaanse bak. Dat was niks. Uiteindelijk toch op pad met 4 wielen onder de kont, wij rijden Nissan. Nog niet in de auto of de dames hadden de kerst cd van ene meneer Michael Buble al uit de tas. Een bijzonder weekend begon.

We reden eerst richting Manassas om even wat te eten in een steakhouse. De pinda’s vlogen over de grond, jukebox draait op volle toeren en de steak is groot zat. Na de maag gevuld te hebben vervolgden we de rit naar Front Royal. Dat is de sluitpost van het park aan de Noordkant. Een hotelletje zoeken en op een oor. De volgende dag was erg mooi, strak blauwe lucht en niet koud. Ik was er op een normale tijd uit, de dames daarentegen.. Terwijl zij zich klaar maakten liep ik even een blokje om. Het stadje schijnt in voormalig oorlogsgebied te liggen. Er is een slag geweest om de Amerikaanse burgeroorlog en plaatjes van de natuur gaven een simulatie van hoe het toen was. Zo staat er nu bijvoorbeeld een grote villa op de plek waar vroeger de burcht was van een van de partijen. Het hele gebied wordt gekenmerkt door de verkleurde bomen en het heuvelachtige landschap. Nadat de dames ook klaar waren gingen we even snel voor het ontbijt, een droge bagel en cream cheese uit een kuipje. Klaar voor vertrek en toen op pad, maar niet voordat we eerst bij de grote supermarkt langs gingen om even ‘snel’ wat eten en drinken te halen. Nee, ook nog even bij de kleding kijken. Och, ook nog maar even naar de make-up collectie. En ja, ook nog maar even kijken wat voor cd’s ze hebben. Goed, na de kerstsokken, bert en ernie mutsen en disney cd’s konden we dan eindelijk van start. Het Shenandoah National Park is een langgerekt park van noord naar zuid en is slechts toegankelijk via één weg die er doorheen loopt, de Skyline Drive. Over de heuvelrug zijn plekjes waar gestopt kan worden om van het uitzicht te genieten. De oost en west kant van het park hadden beide hun kenmerken. En omdat we de hoogte in gingen kun je aan de westkant van de ‘rots’ ijs tegenkomen. Dit is overdag snel aan het smelten maar bouwt zich in de nacht weer op. Je kunt de auto ook parkeren en het park te voet afleggen. De Skyline Drive is in een keer af te leggen, dan ben je 3 uur onderweg. Wij hebben het in anderhalf dag gedaan. Onze eerste grote stop was bij Skyland. We hadden gelezen dat daar de mogelijkheid was om een tochtje op een paard te doen. Dus wij parkeren bij de paardenstal en vragen voor 3 plekjes, het was nog mogelijk. Ik zat op Snoopie en dat was hij ook. Keurig netjes liep hij achter de stoet aan en ik had in principe vrij weinig te doen. De tocht, die een uur duurde, was verder niet zo bijzonder. Het was alleen grappig om even op het paard te zitten. De zon ging al vrij vroeg onder en dat was mooi om te aanschouwen. Even wat kiekjes maken natuurlijk en toen maar weer in de auto. De timing was prima want tegen die tijd waren we bij de voorlaatste uitgang van het park. Je slaat rechtsaf en bent zo het park uit. Het laatste zuidelijke deel zouden we de volgende dag afleggen. Wij op de snelweg richting de eerste grote stad, Harrisonburg. Eenmaal in een hotelletje even opfrissen en op pad voor wat eten en drinken. We eindigden de avond in een bedenkelijke tent. De waterpijpen stonden op tafel, een paar sluwe mannen zaten aan de bar en lesbiennes wilden eigenlijk liever in een slaapkamer zijn. Niet ons soort gezelschap..

Zondags. Eerst een ontbijtje buiten de deur en een bezoekje aan de Starbucks drive-thru. En toen weer richting het park om het laatste stukje van de Skyline Drive te pakken. Het is een mooi natuurgebied en leuk om de weg af te rijden. Het loopt over de heuvelrug en is dus bochtig. Het zou geweldig zijn om dat een keer met de motor te rijden. Er waren ook fanatiekelingen aanwezig die voor de wandelingen gingen. Dan kun je op zoek gaan naar de dieren. Wij hebben hier en daar wat hertjes gezien. Aan het einde van het park weer oostwaarts gereden. We stopten nog even bij Charlotsville, wat een leuk stadje is. Het had een Europese uitstraling, iets wat we hier nog weinig zijn tegengekomen. Een echte winkelstraat, waar geen auto’s zijn toegestaan, dat is on-Amerikaans. Wij waren toe aan een lunch en kwamen uit bij de verkeerde plek. De slechtste lunch die ik ooit gehad heb. Het restaurant had ook een kantine kunnen zijn, de mensen die er zaten waren raar en de tafelbladen waren gemaakt van oude deuren. Toch zijn we naar binnen gelopen en bestelden we onze kop koffie. De menukaart zag er nog wel redelijk uit en ik ging voor authentic home-made waffles. Eenmaal mijn bestelling voorgeschoteld zag het er wat karig uit. Een wafel die je koopt in de supermarkt en even in de magnetron stopt. Naar mijn weten hoort er iets van roomboter in het deeg te zitten. De wafel was echter akelig droog en een bewonderenswaardig paars lijntje van siroop lag op de rand van het bord. Zuur, gewoon vies. Slechts de stroop voor over de wafel was smakelijk, het zal de zoete smaak geweest zijn die de chemicaliën doet verdwijnen. Een dikke fooi zat er deze keer niet in.

Op onze weg terug over het glooiende landschap konden we nog van de herfstkleuren genieten. Het was echt fantastisch om er op uit te gaan met de auto. Het is toch echt wel een land geschikt voor road trips. Met de teksten van John Denver uit de speakers kwam Washington weer in zicht.

Almost heaven, west virginia
Blue ridge mountains, shenandoah river
Life is old there, older than the trees
Younger than the mountains, blowing like a breeze

Country roads, take me home
To the place, I be-long
West virginia, mountain momma
Take me home, country roads

Thanksgiving New York City

De laatste donderdag van november is Thanksgiving in Amerika. Ik heb het gevierd in New York bij Lisa en Nicky. Woensdag avond na het werk met de bus die kant op. En ik kon mij verheugen op een Thanksgiving maal bereid door Lisa, die als chef in een Michelin ster restaurant werkt. De kalkoen was besteld. Het zou onvergetelijk worden..

Op de dag van Thanksgiving is altijd een parade in de stad. Deze legt een route van 2 uur af en eindigt bij Macy’s, het grootste warenhuis van de wereld. Het begon voor ons echter iets te vroeg en dus hebben we alleen de laatste 10 minuten mee kunnen pikken. We konden alleen de grote ballon van hello-kitty nog zien zweven. Daarna namen we de metro naar Queens, de drukte uit. Queens is een van de vijf grote stadsdelen van New York. Een mooi plekje waar Nicky achter was gekomen om op de skyline van Manhattan te kijken. Erg rustig in vergelijking met de stad en we troffen het weer met het weer. Na die tijd liet Nicky mij nog wat andere dingetjes in de stad zien en toen gingen we richting huis, waar Lisa het diner aan het klaarmaken was. We waren met z’n achten, vier Fransen en vier Nederlanders en zo werd het een ‘Europees’ feest. Iedereen zat hier met zijn eigen reden in Amerika. Ik was natuurlijk samen met Nicky en Lisa van de hotelschool, een ander meisje was actrice, de ander actief in de modewereld. Na het rondje van ‘I am thankful for...’ gingen we aan de turkey. Het was een fantastisch diner en we hebben genoten. Toen ging de tafel van de woonkamervloer en werd het een feest waar nog lang over nagepraat kan worden.

Op Black Friday gaat de Amerikaan traditioneel shoppen. De winkels gaan om 4 uur ‘s nachts open. Natuurlijk een zee van mensen die allemaal op zoek zijn naar het juiste koopje. Maakt niet of de hond, de oma of de kinderwagen mee gaat. Shoppen gaat voor. Ik liep een rondje langs het centraal station en de stads bibliotheek, beide in ouderwetse gebouwen en, in het geval van de bibliotheek, niet echt de plek om rustig aan je werk te zitten. Bij het Bryant Park was een schaatsbaan neergelegd met een kleine kerstmarkt. Met de metro richting west Manhattan, Greenwich village. De buurt doet een beetje Europees aan en als je de wolkenkrabbers nog een beetje wil ontwijken, moet je daarheen gaan. Ook ligt daar het Washington Square Park waar de bekende poort/boog staat, om de honderdste verjaardag van de inauguratie van George Washington te herdenken. Via de boulevard liep ik richting het Standard Hotel, waar Nicky werkt. Een prachtig hotel waar alles in een ongewone setting staat en erg origineel is. Het is voornamelijk bekend als sekshotel. Dat gaat ook snel als je je eigen merk condooms hebt en de hotel kamers volledig open hebt, met het bad naast je bed en glazen wanden in de douche. Laat niet staan dat het geniaal is ontworpen met aan alle kanten een fantastisch uitzicht. Ga je naar de bar op de bovenste verdieping dan kun je een drankje krijgen en genieten van de skyline van New Jersey en Manhattan. De serveersters lopen met een dun laagje stof en een bezoekje aan de wc maakt het af. Kont op de pot en kijk uit op de Empire State. We liepen het hotel uit richting de Chelsea market, een overdekte passage met wat goedkope winkeltjes en eet tentjes. Na een burger weer richting het appartement. Zaterdags deed ik zelf nog even een rondje door Central Park, wat er mooi bij lag met herfstachtige kleuren, en langs Fifth Avenue om nog een poging te doen wat kleding te kopen. Later ontmoette ik Lisa, Nicky en Leo bij de kerstmarkt van Union Square en hadden we een goede lunch in Soho. We wilden de kerstman nog even ontmoetten die in Macy’s zit. Leuk idee, niet uit te voeren. Daarvoor mag je een paar uur in de rij gaan staan. Je wordt dan wel vermaakt door witte en zwarte, dikke en dunne elfjes die de wachtenden entertainen. In ieder geval hebben we nog wat meegekregen van de immense kerstafdeling vol met prullaria American style. Ik sloot deze trip weer af op Times Square wat altijd bijzonder blijft. Leuke acts die worden uitgevoerd op straat, Disney karakters die rondlopen voor de foto en winkels in de meest bijzondere stijl. Zo heb je in de Toys ‘R Us winkel een levensechte dinosaurus en een reuzenrad in de winkel, het kan allemaal. De bus ging weer terug naar Washington en ik kon genieten van de foto’s.

Ik zeg New York gedag en kom terug met oud & nieuw. Dan komen Marjan en Eric deze kant op!
De allerbeste groeten aan iedereen en tot het volgende digitale weerzien!

Foto’s van het Shenandoah National Park

Foto’s en video van Thanksgiving in New York

• 03 December 2011 - 23:02

Marjan:

Wederom een verhaal om van te smullen, letterlijk en figuurlijk, gezien de kalkoen....s.v.p. het recept even van Lisa aftroggelen!
    NY is een stad waar je "niet genoeg van krijgt"......spoedig zullen wij het weten, we komen er zo aan, vooreerst een groet uit de Drentse hoofdstad...geen straatmuzikanten, geen wolkenkrabbers, geen spectaculaire hotelletjes....wij hebben, heel bijzonder ook dit jaar weer: Sinterklazen en zwarte pieten en in de Asser wateren: een levensgrote drijvende "DRAAK" langs de Vaart Avenue!

• 04 December 2011 - 04:54

Andries:

mooi ja mooi man, dit is een één groot feest. Weer vele indrukken. Maar zonder iemand iets tekort te doen, ben ik toch blij met mijn Avenue! voor de deur! Met fontijn. Gebouw'n bent ook minder hoog hier. Als je woont en werkt in New York dan vergeet je hoe gras er uit ziet. Weer een hele mooie reportage Mark, met heel mooi natuurlijk en vrouwlijk schoon. Bofkont. Herfst kan ook mooi zijn, als jij het zo laat zien. Ik zie al weer uit naar het volgend verslag. Veul plezair met Mams en Eric in the U.S.A. ( Ook met een reportage ?????? ja toch!! ) Dan kan iedereen er van meegenieten.
    Veul groutnis vanoet Daam.

• 06 December 2011 - 12:54

Ina:

We vallen in herhaling, opnieuw een ontzettend leuk verslag. Beste Mark, ik vind het ontzettend leuk voor jou en Marjan en Eric dat jullie samen Oud/Nieuw uitzitten, daar ergens in de USA....................................is weer's wat anders dan Assen. Waar Bartje niet bid voor de brune boon'n.

Have a lot of fun!!

Ina

• 09 December 2011 - 15:42

Piet De Goede:

hoi mark ,wat weer een mooi verhaal,je maakt van alles mee op jou reis in en door amerika,
    het land met zijn onbegrenste mogelijk heden,mocht het in het hotelwezen niet lukken kun jij altijd nog schrijver worden.

een vriendelijke groet uit assen.,

piet de goede

• 23 December 2011 - 11:02

Henk En Miny:

Hoi Mark.
    Zo te lezen heb je het ontzettend naar je zin in Washington. Elke keer genieten we weer van je verhalen en het is net of we er zelf bij zijn. Nu maar weer wachten op je volgende verslag. Fijn dat Mam en Eric oud en nieuw met je vieren in New York. Ga er maar lekker van genieten. Hier alles oke. We wensen jou een fijne Kerst en een mooie jaarwisseling. Op naar 2012.

Heeel veel groetjes van Henk en Miny

• 23 December 2011 - 23:09

Mam:

24 december 2011
    Kerst, wij zijn aan het voorbereiden d.w.z. boodschappen doen, huis op orde brengen, verzinnen wat voor "versiering" er nog bij moet c.q. anders kan...... Ik laat het maar zo, dit jaar iets minder lichtjes dan anders. Nog 5 daagjes.....Mark we wensen je in de USA, waar je ook verblijft, je zal weer aan het rondreizen zijn......een fijne Kerst en hopen dat je leuke afleiding zal hebben.
    Misschien nog skypen, we zien hoe het loopt, geniet van je vrije dagen.
    Tot heel gauw dan maar, liefs Eric & Marjan

• 29 December 2011 - 17:49

Henk En Miny:

Hee Mark

Bedankt voor je mooie Kerst-en Nieuwjaarskaart. Jij ook de beste wensen voor 2012. Maak er wat moois van. Heel veel plezier met Mam en Eric de komende dagen. Een mooie jaarwisseling in New York en daarna laat je ze maar veel mooie dingen zien in Washington.

Groetjes van Henk en Miny
    P.s. We zien al weer uit naar je volgende reisverslag.