Drentse bedoening - Reisverslag uit Washington, Verenigde Staten van Mark Smit - WaarBenJij.nu Drentse bedoening - Reisverslag uit Washington, Verenigde Staten van Mark Smit - WaarBenJij.nu

Drentse bedoening

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

18 Januari 2012 | Verenigde Staten, Washington

Het is tijd voor vakantie! Mam en Eric komen mij bezoeken voor 10 dagen. Ik kon er de laatste weken naar uit kijken en het was leuk om samen voor te bereiden via skype en mail. Ze kwamen aan in New York op donderdag 29 december. Ik ging na het werk met de bus die kant op en kon weer even die luitjes omhelzen. We hebben alle drie genoten.

Ik stond ze op te wachten bij het Grand Central Station in Manhattan waar ze met de shuttlebus aankwamen. Na het moment van hereniging liepen we richting het hotel wat 2 blokken van het station lag. Even lekker bijpraten op de kamer met uitzicht van de 34e etage op de Chrysler Building. Er kwam nog een speciaal doosje uit de koffer met een overheerlijke appelflap. Jawel, oud&nieuw komt eraan.

Onze eerste dag zijn we begonnen met het zuidelijke deel van Manhattan. Lopend over de historische Brooklyn Bridge, richting Ground Zero en de nieuwe torens. Door het Financial District met Wall Street en het oude stadhuis, en op de boot naar het Vrijheidsbeeld. We hadden kaartjes van tevoren, desondanks moesten we nog even in de rij wachten om aan boord te gaan. Het was enorm druk rond deze periode, allemaal mensen die de jaarwisseling willen vieren in deze megastad. Het tochtje was leuk door het mooie weer en je kreeg een mooi uitzicht op de stad vanaf het eiland. Het beeld opzich is best groot en na onze kiekjes op het eiland gingen we weer aan boord. Op de weg terug maakten we kennis met de pretzel; ‘Als een blok op je maag..’ We konden nog uitstappen bij Ellis Island, wat tot voor kort nog steeds de toegangspoort tot New York was voor immigranten, maar dat hebben we overgeslagen. S’avonds gingen we eten bij Nobu. Een alom geprezen Japans restaurant en je vind dat ook weer terug in de reisboekjes. Een reservering is nodig, anders kan je een plekje aan de bar vinden. Het is een restaurant van acteur Robert De Niro en het was voor ons een bijzondere ervaring. Het voorafje was een stukje zalm met kaviaar erop en een raar Japans stukje fruit erbij. Als hoofdgerecht kregen we allemaal verschillende gerechten waar iedereen met stokjes wat van af mocht prikken. En de sushi was ons toetje. Na deze leuke belevenis liepen we via Times Square terug naar het hotel. De eerste ervaringen met de Amerikanen zat erop. Even de tv aanzetten op de kamer: ‘’Ze mogen de tv’s hier wel groter maken anders passen al die dikke mensen er niet op’’.

Met oudejaarsdag op naar de top! In het Rockefeller Center naar het observation deck op de 70e etage. Een fantastisch zicht over heel Manhattan en de andere buitenwijken van New York. Ook kun je de Empire State Building mooi aanschouwen met op de achtergrond downtown Manhattan. Daar bleven we wel even hangen om foto’s te schieten. Nadat we even lekker waren uitgewaaid in de zon gingen we weer naar beneden. Je hoeft er niet op te rekenen dat je op de grond tussen al die gebouwen wat zonnestralen opvangt. We liepen richting Central Park en het Guggenheim Museum. Ook stopten we nog even bij de Apple winkel op Fifth Avenue. Een glazen huis boven de grond is de entree voor de winkel onder de grond. De winkel zelf, overvol. Voor oudejaarsavond is Times Square natuurlijk the place to be. Een mensenmassa van over de hele wereld was naar New York gekomen en de fanatiekelingen stonden er al vanaf 4 uur in de ochtend. Overdag en s’avonds waren er concerten van onder andere Lady Gaga, Pitbull en Justin Bieber. Als je er toen al wilde staan kon je geen kant op en was een bezoekje aan het toilet ook lastig. Wij gingen in de avond die kant op en werden telkens maar weer omgeleid vanwege de enorme drukte. Op straat mensen met de ‘2012’ brillen en hoeden. Entertainment door muzikanten en iedereen had een toeter. Op schermen in de cafés zagen we dat het billetje-billetje was op Times Square. Wij konden het van een afstandje allemaal aanschouwen en met middennacht ging het los met het vuurwerk en de confetti. Maar de gezelligheid in Nederland om iedereen een gelukkig nieuwjaar te wensen gaat hier niet op. Dan maar met onszelf vieren!

De laatste dag in New York hebben we het midden van Manhattan doorgelopen. Warme kleding aantrekken en lopend door de parkjes en straatjes van Soho, Greenwich village en de West village aanschouwen we de New Yorkers. Een verkleed mannetje wat huppelend langs de straat danst, een pianist die zijn kunsten vertoond in het park en de onmisbare duivenman die zijn zaad weer verstrooid. Het blijft een plezier om te aanschouwen. We liepen over de highline in west Manhattan die speciaal is aangelegd om de architectuur van de stad te bekijken. Er zijn mooie ligstoelen langs het pad en het eindigt bij een oude spoorovergang wat nu zal blijven staan om te aanschouwen. S’avonds hadden we de busreis naar Washington voor de boeg en dat was ook wel prima, even de gekte uit en naar huis. In DC stond nog een mooie verrassing te wachten voor Marjan en Eric, want er was een bijzondere kamer in mijn hotel gereserveerd. Een kamer van een kleine 40 m2, uitzicht op de Dupont Circle en als welkomstgeschenk een fruitschaal, een flesje wijn en een persoonlijk kaartje van de Front Office Manager.

De dagen in Washington werden ook goed opgevuld. We konden langs veel plekjes lopen en het weer werd in de week mooier. Natuurlijk even bij Obama op de koffie, nu kon ik mooi laten zien hoe dicht het eigenlijk allemaal bij elkaar ligt. We hebben de Mall afgelopen langs alle monumenten. Eric was gefascineerd door de oorlogsmonumenten die een plekje krijgen op de Mall. Onder andere de tweede wereldoorlog, de oorlog in Korea en de Vietnamoorlog hebben indrukwekkende gedenktekens. Via het Pentagon naar de Nationale Begraafplaats waar JFK ligt. Één museum hebben we bezocht, over de Holocaust vanuit een Amerikaans perspectief, het maakte veel indruk. En ook het Capitool waar ik zelf nog niet in was geweest. Door de uitgebreide securitycheck, waar we ook kennis mee hebben gemaakt in New York, werden we opgevangen door een gids. Je mag niet zelf rondlopen in het beveiligde gedeelte. We mochten in de rotunda, de grote koepel, en we werden rondgeleid door alle zalen waar veel beeldwerken van oude presidenten stonden geposeerd. En als laatst konden we een glimp opvangen van de senaat en het huis van afgevaardigden. Voor de lezers van The Lost Symbol vielen alle details op zn plek. Toen liepen we terug naar mijn appartementje waar een glaasje gluhwein klaarstond. Huisgemaakt door onze Zwitserse chef. Voor donderdags had ik een tripje naar Baltimore gepland, want we hadden tickets voor de musical Lion King, een verrassing voor ons allemaal. En dat is zeker mooi uitgepakt!

S’ochtends vroeg met de trein naar Baltimore. De stations in Washington, Baltimore en ook in New York zijn allemaal mooi gerestaureerd en hebben grote aankomsthallen. Aangekomen in Baltimore lopen we de hoofdstraat af richting de haven. Weer een mooie dag en lopend door het oude gedeelte van de stad komt het moderne gedeelte in zicht als we de haven naderen. Aan het water hebben we even lekker gezeten en onze Amerikaanse brunch gehad, french toast en pancakes. In de haven lag een soort ‘batavia’ en een oorlogsonderzeeër. Eric had uitgevonden dat deze de meeste duiken heeft gemaakt in de tweede wereldoorlog. Toen we een rondje liepen rond het theaterdistrict kwamen we in een totaal andere buurt terecht. Het waren alleen maar zwarte mensen op straat en de aanwezige politie gaf aan dat dit niet de meest betrouwbare omgeving was van Baltimore. Wij hadden er verder ook niet veel te zoeken en bleven niet lang hangen. De buurt bij Fell’s Point is weer wat rustiger met laagbouw, historische rijtjeshuizen, kleine winkeltjes en leuke restaurantjes. Lekker gegeten bij de ierse pub en toen richting het Hippodrome Theatre. De musical van de Lion King. We hadden er allemaal zin in en het was een spektakel met geweldige muziek, kostuums en acts. Een echte aanrader! De theater belevenis zelf was natuurlijk ook opvallend met de dikke mensen die zichzelf vastzuigen in de stoeltjes. En popcorn en chips wat gewoon is toegestaan in de zaal, een bende dus aan het einde. Die avond weer terug met de trein naar Washington, wat niet meer dan 45 minuten is, en opmaken voor het laatste dagje.

Op vrijdag zijn we nog naar Mount Vernon geweest, het voormalig landgoed van George Washington de eerste president van Amerika, en hebben we de dag afgesloten in Georgetown waar we de echte Amerikaanse cupcakes hebben gegeten. Het is leuk rondlopen daar met veel winkeltjes en restaurantjes. Als je in Washington even de stad in zou willen, dan ga je naar Georgetown wat een wijk in de stad is. De laatste avond hebben we nog even lekker gegeten en nagenoten van de mooie dagen.

We hebben heel veel gezien, het weer was goed, mooie uitjes en heel gezellig weer met zn drietjes op pad. Heb er naar uit kunnen kijken en een paar dingetjes gepland, maar de dagen zelf zijn omgevlogen. Voor de komende maanden moet ik het maar weer doen met 2D-contact.

Iedereen een gelukkig nieuwjaar!

De foto's van 3 fotografen, moeilijk uitzoeken hoor...

• 19 Januari 2012 - 05:41

Andries:

Weer een mooi verslag Mark. Ik kan eruit opmaken dat de dagen véél te kort waren, maar dat jullie toch wel veel hebben gezien. Ook een geluk dat het weer zo meewerkte.
    Het afscheid was niet eenvoudig denk ik. Toch is dat een goed teken, dat het zéér gezellig was.
    Wat gaat de tijd snel hé, je zit al bijna op de helft van je verblijf in de U.S. from Amerika.
    Pak wat je pakken kunt, en tot horens/ziens.
    Groeten,
    Pap.

• 19 Januari 2012 - 14:14

Els:

ben benieuwd naar de foto's!!

• 20 Januari 2012 - 12:15

Marjan:

Wij kunnen niet anders zeggen: Het was een geweldige reis en een warm onthaal, door Mark, de manager, reisleider, gezelschapsdier! groet marjan & eric

• 23 Januari 2012 - 14:17

Alanda:

Hej Mark,

Wat een verhaal! Het moet heel fijn geweest zijn dat ze er waren! Nog maar een paar maanden en je hangt hier weer ergens rond! Geniet van je tijd daar, voor je het weet is het voorbij!

Groetjes,
    Alanda

• 29 Januari 2012 - 18:22

Ria Vd Wal:

Hoi Mark,

Zou graag je reisverslagen willen bekijken, maar ik kan er niet bij, want ik heb een wachtwoord nodig! Kan je mij die sturen?

Groet, Ria